BLOGGER TEMPLATES - TWITTER BACKGROUNDS

Monday, September 14, 2009

bEnih


petang itu kami berbual-bual tentang benih. Kami bertapis-tapis menyemai bait bicara. Bimbang terdengar pada yang tua, lain pula nanti tafsirannya.

Sudah beberapa musim dia berada dalam lingkungan semaian. Namun, masih belum ada berita atau khabar semaiannya itu akan memucuk mekar.

Dia sabar sentiasa. Lagi pula, keadaannya sekarang tidak mengizinkan untuk menabur dan menyemai benih. Bimbang tidak terjaga apabila pucuk mula mekar. Komitmennya tinggi kepada yang lain.

Keadaan struktur tanah dan landskap juga tidak mengizinkan benih ditabur dan kemudian disemai hingga menjadi pucuk yang mekar.

Kami akhiri perbualan dengan semangat masing-masing. Jitu mahu benih dan berbunga. Walau bukan sekarang waktunya. Moga akan tiba masa, dapat dijaga dan dihitung hari-hari bahagia saat benih mula ditabur, disemai dan mengeluarkan pucuk mekar.

Biar benih itu nanti kan jadi bunga yang marak dan harum sentiasa. Takkan pernah layu dek godaan kumbang dan ulat-ulat yang cuba untuk singgah. Segalanya kan dapat ditepis sekuatnya.

Kami pulang dalam senyuman. Menanti musim baru yang bakal tiba dengan penuh ceria. Dengan Izin Tuhan.

0 lonjakan suara: