BLOGGER TEMPLATES - TWITTER BACKGROUNDS

Wednesday, September 9, 2009

'pikul ilmu, dengan senyuman...'

sedang saya melangkah, mendaki satu demi satu anak tangga, yang akan menghubungkan saya dari satu jalan kepada jalan yang lain...mendaki dan terus mendaki. kuat nada nafas dihela, dalam dakap saya beg kain berisi komputer riba dan buku-buku agak tebal isinya, di bahu kiri pula tersandang juga beg bertali biru, isinya juga separuh daripada kudrat saya. Agak berat rasanya lagi-lagi apabila menghitung langkah dakian tangga ini.

sebenarnya, beg yang dibawa hanya muat-muat untuk buku-buku yang sederhana tebalnya. namun, akibat hati yang rakus dengan buku-buku, saya ke perpustakaan bagi menemani seorang teman. tidak lengkap rasanya apabila langkahan tiba di dalam isi perut segala ilmu ini tetapi tiada buku yang dipinjam. Saya lagi terus menyambar tiga buah buku yang sederhana tebalnya, dan apabila dicampur tiga, bisa jadi tebal.

saya mula menyusun langkah ke perpustakaan pusat pengajian. duduk bersama teman, dan mula bicara tentang teori yang akan dirisik kelebihan dan kelemahannya untuk menganalisis atau lebih tepatnya untuk mengkritik karya. nafas semakin kuat dihela apabila memanjat 6 tingkat sebelum sampai ke perpustakaan. kemudian, pintu perpustakaan dibuka, saya jadi lega apabila segala rasa berat tadi dapat diletakkan dan mula masuk ke dalam bilik hawa dingin. selesa berbicara dengan teman.

KEMBALI kepada cerita saya kuat melangkah dakian tangga yang tinggal sedikit lagi untuk sampai ke puncak. hampir tiba 3 lagi titian anak tangga yang perlu saya harungi. namun, bahu terasa semakin perit dan dakap saya semakin renggang. Akhirnya, kedua-dua beg saya jatuh dan menghamburkan isi-isinya. saya juga hampir terduduk di sisi anak tangga itu. Syukur tiada apa-apa yang luka.

sedang saya leka mengeluh dan mengutip buku-buku yang jatuh, saya diusik suatu suara dari belakang. "Maaf saudari, boleh saya bantu?" wajah manis itu cepat-cepat menghulur bantuan tanpa sempat saya memberi jawapan untuk dibantu. saya terkesima. habis segala yang terurai dimasukkan dengan sempurna dalam beg saya.

"Ehem, hmm...saudari, saya bawakan yang ini ya?" dia memegang erat beg sandang saya dan menghulurkan beg komputer riba kepada saya. seperti tiada halangan yang menolak, saya seraya mengeyakan.

"hmm, maaf susahkan awak. beratlah beg tu. buku di dalamnya berat-berat." separuh dengar suara saya kepadanya. dia membawa seperti tiada rasa berat langsung. walaupun saya lihat urat-urat di tangannya keluar timbul, namun wajahnya masih lagi tersenyum. Ah, apalah sangat kudrat seperti dia, merasa akan berat kandungan beg begitu sahaja. kudrat adam.

"saudari, tidak salahnya memeluk dan menggalas ilmu seberat mana pun. Pahalanya banyak. lagi tinggi faedahnya. tak mengapa, saya hantarkan saudari hingga tangga di sana, ya." dia menunjukkan tangga pemisah asrama yang tidak boleh dinaiki bangsa adam.

"Ya, terima kasih." saya jadi diam apabila mendengar kata-katanya. hanya sesekali saya menyapa senyum dengannya. 'apalah sangat beban yang saya galas, ilmu itu lebih tinggi faedahnya. lagi berat, lagi sarat kelebihan dan pahala yang saya dapat' monolog hati saya.

"hmm, sudah sampai. pikul ilmu ini sebaiknya, dengan senyuman dan rasa hebatnya membawa ilmu ke mana-mana sahaja, ya. moga jumpa lagi. salam."

dia menyapa dalam senyuman. laungan kepergiannya terasa meninggalkan seribu hikmah tentang ilmu. "pikul ilmu ini sebaiknya, dengan senyuma dan rasa hebatnya membawa ilmu ke mana-mana sahaja." suatu ungkapan yang memukau jiwa saya. mungkin raut lelah saya sudah tergambar dalam ekor matanya sejak saya mula mendaki anak tangga tadi. mungkin.

dia, saya lihat hingga hilang dari pandangan. senyumnya masih melekat dalam hati. moga pahala ilmu ini bersama dia yang sudi membantu. terima kasih, untuk dia.

saya berlalu mendaki anak tangga kecil-kecil ini sebelum bertemu pintu kediaman asrama. gagah melangkah dan membawa senyuman berseri. Pikulan ilmu mesra dalam dakapan.

0 lonjakan suara: