BLOGGER TEMPLATES - TWITTER BACKGROUNDS

Tuesday, January 26, 2010

Hanya Lena dan doa asmara

Sudah jam 12.07 pagi. Mata seperti ini. Segar bugar sekali. Ah, ilham masih belum datang. Ke manalah ya? Sendiri bertanya. Seketika,
“Kita tidur, ya. Mari.” Pujuknya lembut. Mata melirik manja, meminta sedikit detik lagi diberi untuk mencurah rasa.

“Baik. Tunggu hingga selesai.” Terima kasih, memahami saya. Seadanya dan penuh kasih sayang. Rambut dibelai halus, dikucup lalu rebah di atas pembaringan.

Helaian novel Ilham Hati karya Damya Hanna, jadi tatapan mata sebelum lena. Sudah setengah bab dibaca. Indah sekali dia. Kelihatannya tersenyum, dan adakalanya terseksa menanggung rintihan Rian, watak utama dalam karya itu.

Beberapa helai lagi diselak. Bacaan jadi semakin rancak. Terdengar dengusan kecilnya, mungkin marah apabila jalan cerita tidak menepati rasanya. Alangkah mesra wajahnya. Tatapan kecil pada ruang mata.

“Sayang.”

“Eh, bila sampai?” Pertanyaan yang cukup panjang. Tidak mengapa, memang patut dia bertanya. Datang dengan undangan yang lambat.

“Novel tu? Mari.” Dia tersenyum. Menghulurkan novel itu atas permintaan. Diletakkan rapi di atas meja sebelah katil beradu. Tangannya menampar lembut bantal untuk dihidangkan pada kepala. Selimut ditarik menutup separuh tubuh.



“Alangkah.” Kami lena dalam dakapan suci. Nada kalam Tuhan, doa untuk lena sama-sama diaminkan. Pejam mata, sambil tangan menggenggam setia. Dengan izin-Nya, esok bakal ada untuk kita. Amin.

0 lonjakan suara: