BLOGGER TEMPLATES - TWITTER BACKGROUNDS

Friday, January 1, 2010

Menu tahun baru 2010

Sekitar malam, yang masih hangat dibasahi hujan renyai...kata hindi hujan renyai ialah rimjhim... sedapnya dapat makan ikan keli masak sambal berlada, tak kiralah hijau atau merah ladanya.

buat magik: tutup mata + bayangkan ikan keli sambal berlada + megi tanpa kuah

dalam beberapa minit tiba-tiba plastik merah di tepi dinding bising gemersik, oh...magik menjadi. Ada seekor ikan keli yang tidak diketahui jantinanya tersadai meriah dengan pupukan sambal merah campur hijau. wah, terliur sekali.

okey, turunku ke dapur sambil membimbit sebungkus mee megi letup dan plastik merah tadi, hati-hati mengatur langkah. Bimbang ada mata memandang, nanti mereka mahu ngecek pula kata orang Johor. senyum. Lapang. tiada sesiapa di dapur. Mulakan dengan menjerang air dalam pemanas air, sambil tunggu air didih, baca beberapa helai artikel yang diberi Dr.Saiful untuk diringkaskan kepada 3 muka surat sahaja. Sahaja.

tik! oh, air sudah didih....hmm, sediakan lembutkan megi dalam bekas biru. selesai. Angkat mee nya sahaja. Sahaja. dan sedikit air sebagai kuah. Sedikit sahaja. taburkan rempah kari letup secukup rasa. dan hidangkan. Oups, jangan dilupakan ikan keli tadi. Angkat perlahan-lahan dan susun dalam pinggan. Susun. :)



yeh, ready untuk makan. hmm...baca doa dulu, ye.




Siap! Erk, Alhamdulillah. berapi pedasnya sambal ikan keli ni, tak sangka mengalir air mataku. uhuk!

2 lonjakan suara:

Murizah Mustafa said...

amboi hass..makan tak ajak kita pun...huhuhu...cedihnye....wawaawaaa

hasni Jamali said...

hihi...sorry, has dah lapar sangat tadi...nanti kita makan sama2 ye.. :)