BLOGGER TEMPLATES - TWITTER BACKGROUNDS

Tuesday, February 9, 2010

coretan manis hJ

Hanna kembali dengan kisahnya. Menyepi agak lama. Maaflah. Kesibukan tugasan, kesibukan masalah, kesibukan dugaan. Melanda segala hari. Itulah hidup. Sukar untuk menanggapi makna, tanpa semua ini. Masalah, dugaan dan cabaran. Namun, segalanya akan dan dihadapi dengan nada syukur. Walau adakalanya terucap keluh. Manusia biasa. Tidak sempurna. Kadang kala jatuh berdebuk. Bangkit kembali. Dengan semangat beribu erti. Ya, hanna.

Hanna, dan family sihat di Villa Kasih. Kak Long juga sihat. Tahu, kalian rindukan usikan dia. Kak Shira juga. Sangat manis dan dengar-dengar sedang bermain cinta. Iyakah? Oups… sekarang hanna jalani kehidupan seperti selalu. Setiap pagi akan ke hospital. Ikut Mak Su, macam biasa hanna akan singgah dahulu ke wad Melati. Wad ibu-ibu yang bakal dan sudah bergelar ibu untuk beberapa kali. Kemudian, hanna ke wad Melur. Wad paling hanna suka. Ada ramai pesakit yang seusia ibu dan nenek. Hanna suka berbual dengan mereka. Pengalaman hidup yang sangat indah dari mereka, adakalanya membuatkan hanna terjentik hati. Dan adakalanya kisah yang sedih, merakam tiap detik kepergian. Oh, selepas ke wad Melur, hanna akan cepat-cepat ke bilik Mak Su, ambil bahan mainan dan gula-gula untuk hanna bawakan ke Wad Cilik. Wad kanak-kanak, yang banyak menyimpan kenangan riang buat hanna. gelak tawa mereka, kesedihan dan segalanya kami kongsikan bersama. Begitulah rutin yang indah.

Tengah harinya, hanna pulang. Makanan terhidang. Oh, mengenyangkan. Terima kasih ibu dan Mak Cah tersayang. Sedap masakan kalian. Kami (hanna, ibu, Mak Su, Kak Shira) kemudiannya akan solat berjemaah. Kadang-kadang Pak Mail dan Mak Cah turut sama mengerjakan ibadah solat bersama. Kak Long hanya akan ikut serta jika dia pulang ke villa bersama familinya. Maklumlah, sejak jadi isteri ni. Mestilah melekat di rumah suami. Kak Ieza pula kalau tak sibuk, dia akan pulang untuk makan tengah hari bersama. Tapi, jarang-jarang dia pulang. Tugas anggota polis ni, sibuk sikit. Lagi pula Kak Ieza berpangkat Inspektor. Pagi keluar lewat malam baru pulang. Bangga punya kakak yang bersemangat seperti Kak Ieza. Hanna pula lebih suka jadi sukarelawati. Tak terikat dengan peraturan. Bebas.

Begitulah sedikit kisah hanna. Untuk diri dan bacaan hanna sendiri. Hanna suka menulis. Hanna suka membaca. Adakalanya hanna membentuk watak hanna sendiri. Hanna boleh jadi watak remaja, watak dewasa dan watak wanita yang matang (tersenyum). Hanna dengan angan-angan yang berguna. Kerana, melalui angan-angan kita boleh berjaya. Tapi jangan angan-angan kosong saja. Perlu usaha juga, ya.

Sekian, dahulu. Khabarnya Kak Long mahu pulang bersama keluarga kecilnya. Keluarga kecil yang bakal bertambah. Kak Long sekarang berbadan dua. Tepat sungguh tekaan hanna, waktu kisah hanna dipaksa ambil buah rambutan untuk Kak Long dulu. Apa pun moga kami sefamili bahagia dengan kesungguhan mengerjakan ibadah dunia dan akhirat. Ya!


Coretan manis hJ

0 lonjakan suara: