BLOGGER TEMPLATES - TWITTER BACKGROUNDS

Monday, March 8, 2010

Episod Jiwa 1

‘kenapa dengan saya tuan dok?’

Dok senyum. Jubah putihnya dikibas-kibas. Stateskop kejap dipegang.

‘Awak, ada masalah ke?’ reaksi dok yang cukup mendebarkan. Suasana bilik bercat putih kuning itu sunyi. Sepi tanpa ungkap suara.

‘Kenapa awak diam? Ada apa-apa yang mahu awak kongsikan dengan saya?’ dok tersenyum lagi. Mungkin reaksi itu sengaja dibiarkan bagi mengurangkan kegelisahan hati ini. Ah, kenapa ni?

‘hmm…saya ok je dok. Sihat. Tak sakit kan?’

‘Siapa kata awak sihat? Siapa kata awak tak sakit?’ kali ini, wajah dok berubah serius. Dok seperti mahu melontar amarah. Kerutan pada wajahnya langsung mendebarkan hati yang baharu saja mahu tenang.
Dok kembali tersenyum. ‘Macam ini lah. Pada luaran awak nampak sihat, tapi saya tahu…ada desakan jiwa yang buat awak tak tenang. Betulkan? Saya faham, awak berahsia. Takpe, saya beri awak cuti beberapa hari. Awak berehat dan ambil masa untuk selesaikan segala kekusutan minda awak. Cari orang yang sesuai untuk awak berkongsi cerita. Jangan pendam semua sendiri, ya.’

Jawapan dok beri sendiri atas persoalannya. Tergamam sebentar. Dia seperti memahami kekusutan jiwa. Patut pun di kelas tadi, ramai yang menegur, wajah nampak sayu dan tak berseri. Mungkin paparan kekusutan ini jelas terpancar. Hampir saja mahu pitam, lalu dibawa ke klinik. Dan dok yang merawat kelihatan seperti dok psikologi. Sedikit lontaran nasihat dan arahan bercuti.

Ada lagi riak senyumnya. Tampak lebih manis, ‘hmm, sebelum awak beredar saya mahu pesan, selepas habis bercuti…datang semula jumpa saya. Selamat bercuti, ya.’
Angguk yang lemah lalu keluar dengan huluran senyum terima kasih. Dok juga menyambut senyum itu.

‘kenapa perlu jumpa dok semula ya. Mungkin…’ cuti yang diberi banyak. Mungkin bawa hati dan diri ke kampung. Tenangkan segala kekusutan. Tenangkan segala gundah jiwa. Usaha, doa dan tawakal. InsyaAllah, selepas ini lebih baik. Terima kasih kepada senyuman dok, yang cukup memberi semangat.

0 lonjakan suara: