BLOGGER TEMPLATES - TWITTER BACKGROUNDS

Thursday, April 8, 2010

Bengkel Penulisan Kreatif

"Bermula dengan keseronokan, berakhir dengan kebijaksanaan."

Cebisan aksara seorang tokoh tentang penulisan puisi ini, memberi impak kepada diri. Menulis untuk pembangunan ummah dan menulis juga untuk pembangunan diri. Keseronokan yang akhirnya menghasilkan kebijaksanaan.

Kata-kata itu dilontar oleh seorang tokoh yang disampaikan oleh Tuan Rahimidin Zahari dalam bengkel penulisan bersamanya hari ini. Dalam menghuraikan proses kreatif, tidak banyak yang saya dapat untuk hari ini. Hanya luahan dan perkongsian pengalaman yang saya rasa bukan menjurus kepada topik proses kreatif sebenarnya. Walau apa pun, di sebalik pengalamannya itu, terselit juga beberapa babak yang boleh difikirkan bersama yang akhirnya memberi semangat kepada hadirin untuk terus menulis. Antaranya:

1. MENULIS YANG DEKAT DENGAN DIRI
**** Lebih mudah untuk menghasilkan sesuatu karya. Di samping itu, lakukan juga penyelidikan untuk dapatan ilmu yang lebih meluas. Sambil melakukan keseronokan menulis, dapat juga kita lahirkan sesuatu pemikiran yang akhirnya membuahkan kebijaksanaan. Moga dapat membantu dan membangunkan ruang fikiran pembaca.

2. MEMBACA YANG BANYAK
****'Pagi tadi saya beli 2 buah buku di kedai UKM.'
Membaca yang banyak membantu kita mengenal sensitiviti. Sebenarnya, soalan tentang sensitiviti ini diajukan oleh Dr.Rosnah. Lalu, salah satu jawapan yang sempat saya dengar dan dapat ialah dengan membaca yang banyak. Di samping, melihatkan isu-isu semasa yang kebelakangan ini banyak mengguris perasaan kita sebagai manusia, membaca bahan-bahan yang bermutu juga banyak memberikan ilham dan idea kepada penulisan.

Kan, saya katakan pada awalnya. Tidak banyak yang saya dapat. Cuma, mungkin dengan kesihatan yang tidak berpihak hari ini membuatkan saya lebih banyak diam. Hinggakan dr.Mawar juga yang menggerak saya supaya menunjukkan hasil karya puisi saya kepada Tuan Rahimidin. Dengan longlai, berjalanlah saya ke papan kenyataan mengutip keratan puisi-puisi itu. Alhamdulillah, dapat juga ilmu tambahan ketika berbincang rapat dengan Tuan Rahimidin. Pesannya, 'mainan kata-kata dalam puisi amat penting. Susun dengan cantik supaya lagi bermakna apabila dibaca.'

**Moga karya-karya saya selepas ini dapat menampilkan ilmu dan membangunkan minda masyarakat. Amin.**

0 lonjakan suara: