BLOGGER TEMPLATES - TWITTER BACKGROUNDS

Thursday, April 15, 2010

*Bicara Mata*

Hujung minggu semakin hampir. Rasa gembira tak henti-henti di dada. Tersenyum lagi. hmm...kenapalah dengan saya?

"Amboi!" Tiba-tiba, suara dia datang. Tinggi sikit daripada biasa. Kalau biasa, suara dia lembut. Sayup sedap telinga dengar. Tiba-tiba hati berdebar.

"Kenapa ya?" wajah tak bersalah saya tunjukkan. Memang tak bersalah pun. Ada buat salahkah? Hanya dia saja yang tahu. Sebab dia yang memperlihatkan saya seperti bersalah.

Dia mencuka lagi. Panjangnya muncung dia. Saya datang dekat. Pegang tangannya. Usap lembut-lembut. Mata saya cuba mencari arah pandangnya. Degilnya dia, langsung tak mahu menoleh saya. Tapi, tangan dia masih dalam usapan lembut jemari saya. Eleh, mahu dipujuklah tu.

Seketika muncungnya ditarik balik, ada kata-kata yang mahu dilontar. Perlahan, "Sayang!" Perlahan tapi keras. Nadanya, teka-teki buat saya.

"Ya, bicarakan." Manis senyuman saya hulurkan. Kasihan dia, sedang keliru dengan perasaan. Saya sendiri hairan, apakah salah saya. Atau dia tiba-tiba terdengar hasut karut Encik Joyah? Atau dia terpujuk kata punah Puan Murai? Tidak. Dia bukan yang mudah makan hasutan.

"Bicara mata apa? Renungan siapa?" Lontaran soalan dia, tepat terkena. Matanya yang jelas memandang fokus pada skrin Acer 4310 saya di hujung sana, terang-terang mendesak mahu kebenaran.

"Facebook ya?" ketawa kecil saya buat dia bingung. Tidak berkelip matanya memandang. Aduh, usah renung saya begitu. Jadi cair nanti. Saya masih dengan ketawa kecil.

"Jangan ketawa. Sila jawap." Lantas jari telunjuknya menyentuh bibir saya. Bisik arahannya, buat saya akur berkata-kata. Tapi...

"Hermmmm..." Cepat-cepat dia mengalihkan jarinya. Sedar wajahnya yang semakin resah, saya tuturkan dalam nada yang paling romantis. Lembut untuk dia hadam, agar sejuk resah gusarnya.

Saya menjauh. Ke hujung sebelah kanannya. Meja yang meletakkan ruang saya berkarya, yang di atasnya berisi komputer riba hijau saya, buku-buku dan segala yang menceriakan. Saya capai bentuk empat segi berbingkai hijau. Di dalamnya tersisip keping hitam putih. Ceria mengukir senyum. Mata yang bulat ditatap manis setiap masa ketika saya berada di ruang itu. Mata dia.

Dia hairan, menambah lagi kedut kerut pada wajah. Saya masih manja tersenyum. Mengusik dia. Saya hulurkan pada capai jemarinya. Bisu.

Ah, senyum manisnya. Mengusik jiwa sukma. Debar hujung minggu semakin terasa. "Inilah bicara mata saya. Setiap hari bersamanya, walau jauh...tapi matanya tak pernah lepaskan saya." Cepat saja dia jemarinya memijit manja hidung saya. Jerit kecil saya, gosokan keras saya pada hidung melucukan dia. Ketawa kami bersama.

"Terima kasih, sayang."

"Tersenyum seorang diri ni, apa kes? Bangun2! Sambung belajar. Esok ada exam lagi kan? Hanna! Bangun!" Tersentak. Hilang lamunan indah tadi.

"Sudah tu, mari solat Asar dulu. Lepas ni sambung lagi belajar. Kak Long dan yang lain tunggu kamu, cepat berwuduk. Berangan je budak ni."

*hujung minggu nanti, moganya hujung minggu paling indah lagi. Moga ya. Terima kasih buat Kak Long yang mengetuk-ngetuk manja meja tulisku, hingga terjaga dan hilang lamunan indah. Tak mengapa, moga lamunan itu nanti akan berbuah manis dengan kenyataan yang paling meriah. Ya!*

0 lonjakan suara: