BLOGGER TEMPLATES - TWITTER BACKGROUNDS

Thursday, April 8, 2010

Kata Teman yang Tulus

beberapa hari lepas, aku cukup tersentak dengan pertanyaan seorang teman. 'Perlu ke tulis macam tu dalam blog?'

aku jawab dengan penuh gejolak rasa dan jiwa yang amat... seperti aku sesal dengan kehidupan yang aku ada sekarang. Aku selalu merungut tentang episod kelukaan yang aku alami sekarang dan entah bila akan berakhir. Sepatutnya aku bersyukur, di samping yang melukakan itu, aku dapat banyak pengajaran. Antaranya:

1. Jangan mudah percaya pada orang.
*hakikatnya, aku seorang yang mudah sayang dan percaya pada orang. Adakah ini satu kelemahan? atau perlukah aku sesalkan sifat yang sedia ada dalam diri aku ni?

2. Belajar bersabar pada tahap tinggi.
*aku selalu bersabar...aku rasa aku bukan seorang yang mudah marah. Bila marah pula aku suka diamkan diri. Aku mewarisi sifat ayah, lebih banyak diam daripada bicara ketika marah. Tapi, jangan diuji yang melampau kesabaran ini. Bimbang akan melukakan hati orang lain.

3. Mengetahui aku masih disayangi.
*hal ini banyak sekali yang aku terima. Alhamdulillah, famili dan teman-teman banyak beri nasihat, panduan dan tidak kurang juga amaran. Amaran yang bagaimana? Amaran bahawa, kalau aku sedih lagi...siaplah! amaran sayang daripada mereka.

4. Mengajar aku erti kedewasaan.
*dulu aku masih kecil. Sekarang dah dewasa. Banyak perkara orang dewasa yang dulu-dulu aku lihat amat merumitkan kini berlaku pada aku pula. hmm, aku kena siap sedia menjadi dewasa dan matang.

Hingga analisis yang keempat ini, aku jadi takut dan hilang arah untuk menulis terutamanya di blog. Sebabnya, bimbang aku akan berkata yang bukan-bukan (mungkin akan menambahkan lagi kedukaan hati).

Dan paling terkesan dalam hati aku, seorang teman yang bersoal jawab dengan aku tadi mengatakan satu patah perkataan. Hanya 1 perkataan sahaja buat jiwa aku terusik hingga tinta ini tertulis, 'Tulislah sesuatu untuk pembangunan ummah.'

Begitu tulus dan menusuk ke jantung hati. Teman itu membuka hati aku supaya menulis, menulis sesuatu yang rapat dengan diri aku supaya dapat menyumbangkan sesuatu untuk ummah. Ya, entri kali aku harap sebagai permulaan untuk pembangunan ummah itu. Mungkin boleh diambil daripada analisis pengajaran kelukaan tadi.

Terima kasih buat teman itu. Dia tahu siapa teman itu. Terima kasih.

0 lonjakan suara: