BLOGGER TEMPLATES - TWITTER BACKGROUNDS

Sunday, April 4, 2010

Tidak bersendiri...

Alhamdulillah, khatam sudah bacaan pertama sepenuhnya selepas melontar azam pada minggu lalu. Azam? Ya, azam yang boleh digubal pada bila-bila masa...atas kehendak sendiri. Terlaksana juga. Syukur. Azam yang dimaksudkan ialah cara atau gaya membaca.

Kebiasaannya, sebelum azam ini tercipta saya suka membaca (karya kreatif) novel, kumpulan dan antologi cerpen atau apa-apa sahaja dengan bacaan tidak lengkap. Misalnya, bacaan novel A akan terhenti selepas setengah muka dibaca, kemudian mencari novel B (melakukan perbuatan yang sama), dan berlanjutan sehingga ke C, D dan kembali kepada A, B dan C semula...begitulah proses bacaan saya selanjutnya. Hmm, sangat pelik dan kurang bermanfaat. Cuma saya diberi kelebihan (syukur), walaupun membaca berlainan karya pada satu-satu masa, tidak pula pernah tertukar watak-watak. Masih segar dalam minda akan watak-watak yang terdapat dalam pelbagai novel itu.



Dan kembali kepada azam. Saya melakar tinta pada diri, akan membaca satu-satu karya hingga habis dan akan beralih kepada karya yang lain. Begitulah proses seterusnya. Moga ia lebih bererti kerana saya dapat menumpukan sepenuh perhatian kepada bacaan. Dan dapat menggapai makna sebenar. Hmm..



Syukur, terlaksana juga impian saya. Mahu membaca dan membaca. Novel pertama pilihan hati saya ialah Setenang Cahaya Hati karya Salina Ibrahim. Keterujaan menjadi-jadi untuk membaca karya yang lain selepas SCH. Iya, berkatnya membaca pada kadar yang saya rasa pada diri adalah betul. Selepas ini saya memilih karya Nazri M. Annuar yang berjudul.....Karipap-karipap Cinta.

Berkaitan judul entri kali ini, saya hanya mahu menyatakan bahawa saya tidak bersendiri. Buku dan segala macam artikel yang bertulis akan menjadi teman saya. InsyaAllah, setiap perpisahan akan baik dengan resah menunggu jawapan yang akan terlunas.

Hingga itu, bacaan SCH banyak memberi maafaat terus yang akan saya siarkan nanti. Di blog saja. Sudah mengantuk. Salam

0 lonjakan suara: