BLOGGER TEMPLATES - TWITTER BACKGROUNDS

Monday, April 20, 2009

ada kalanya, kita tidak mampu...namun kita masih mampu.


melawan perkara ini, namun hati sentiasa berharap, perubahan yang baik bakal berlaku. dari luahan seorang teman maya, aku tefikir sejenak, bukan. terfikir banyak. dalam katanya, dia resah, dia susah. untuk lupakan yang pahit. semakin mahu lupa, semakin dekat datangnya. bagaimana?
puas, baru ada sesal terasa. aku tunduk mendengar katanya itu. kupandang wajahnya tulus mahukan perubahan yang baik. bukan dia tidak melawan, namun cekal jiwanya masih lemah.
'ada kalanya kita tidak mampu melawan kehendak perkara itu. ada kalanya kita tidak mampu menahan keinginannya. tapi kita sentiasa diiring akal dan iman. itu dua perkara yang sering engkau ada. insyaAllah. amalmu banyak, kerap, namun imanmu saja yang masih lemah. nasihatku, pertahankanlah amal dan akalmu yang suci itu. sia-sia saja segalanya, jika keinginan yang mendesak itu kau terima. aku di sini akan membantu sadaya mampu.dan, hanya dirimu saja yang akan menngalahkan lawanmu itu.'
dia masih gamam. ada titis air yang mengalir di pipi. resahnya hilang seketika. kami berpelukan, dan ternyata dia mengatakan insaf. terima kasih juga.

pesanku pada diri juga: Ingatlah, sia-sia segala amal dan akal yang suci, jika kehendak nafsu masih tidak dapat dikawal dan dituruti. ya, kita hanya insan lemah, namun semuanya terletak pada hati yang mahukan kebaikan dan kesucian.

temanku, ada kalanya kita sangat mampu merubah segala yang tidak baik kepada baik. ada kalanya kita mampu mengolah segala kejahatan godaan keinginan yang engkau bicarakan. kita mampu.

2 lonjakan suara:

Putera Cinta said...

erm....
ya kita mampu sebenarnya...
susah cmner pon kita ttp mampu..
cuma ada masanya kita merasa kita tak mampu melakukannya...

biasalah bila jiwa merasa lemah... akal pon akan turut merasakannya...

kita boleh....

hasni Jamali said...

tQ kanda.

kita boleh... :-)